artikkelikuva

Ystävykset Eveliina Suoyrjö ja Anna Ojutkangas saivat yritysidean ikävöidessään kotimaisia marjoja Lontoossa.

Lappilaisten naisten yritysidea syntyi sattumalta

Villimarjojen voimaa Lontoossa

23.05.2017

Huhtikuun alussa pidetyillä Natural&Organics Products Europe -messuilla Lontoossa oli esillä lähes käsittämättömän runsas kattaus erilaisia superfoodeja, terveysvaikutuksilla markkinoitavia raaka-aineita ja valmisteita. Suomalaisia marjajauheita edusti Arctic Power Berries.

Arctic Power Berries -yrityksen taustalla ovat Lapista kotoisin olevat ystävykset, Anna Ojutkangas ja Eveliina Suoyrjö. He muuttivat Lontooseen noin kuusi vuotta sitten ja ikävöivät aina kotimaisia marjoja, joita olivat tottuneet syömään paljon ympärivuoden kotona Lapissa.

- Meistä Englannissa supermarketeissa myytävät marjat eivät maistuneet juuri miltään ja menivät heti pilalle. Ruukasimme jokaiselta reissulta koti-Suomeen tuoda mukanamme kotimaisia herkkuja ja yksi niistä oli marjajauheet.

Yritysidea syntyi aivan sattumalta yhtenä iltana.  Ystävykset juttelivat siitä, miten Suomessa on paljon aivan omaa luokkaansa olevia tuotteita, joita kukaan ei ole koskaan brändännyt kunnolla. Pienestä asti parhaita kavereita olleilla naisilla ajatus juoksi samaan tahtiin ja yhtäkkiä heillä sytytti.

- Nappasimme marjajauhepussin Even matkalaukun päältä ja se oli siinä! Vaikka meistä kummallakaan ei ollut kokemusta yrittämisestä tai elintarvikkeista, päätimme oppia ja ottaa selvää. 

 

Terveysbuumi siivitti markkinoille

 

Alussa nuoret yrittäjät arvioivat marjajauheiden käyttäjiksi marjoja ikävöivät scandinaavit. Hyvin nopeasti kävi kuitenkin ilmi, että jauheista pitivät muutkin. Idea syntyi juuri oikeaan aikaan terveysbuumin noustessa, kun superfoodeista puhuttiin paljon, eikä ihmisille tarvinnut selittää, miksi käyttää jauhettua ruokaa. Palaute on ollut hyvin positiivista ja kannustavaa.

- Koska tuotteemme ovat täysin uusia markkinoilla, ei kaikille ole ilmiselvää mistä on kyse. Kun saamme ihmiset ymmärtämään, ovat he tosi innokkaita. Myös meidän tarinamme siitä, miten aloitimme nollabudjetilla, ilman verkostoja tai kokemusta, saa ihmiset monesti innostumaan.

Marjajauheiden päämarkkinat ovat Englannissa, jossa niitä myydään tavarataloissa (Selfridges, Harrods), terveystuoteketjuissa (mm. Whole Foods Market, Revital) sekä supermarketeissa kuten Waitrose ja Ocado. Nettikaupan kautta myynti on maailmanlaajuista.

- Välillä tilauksia tuleekin ihan toiselta puolelta palloa kuten Hawaijilta, Meksikosta, Australiasta ja Uudesta Seelannista. Myös Suomessa olemme kolmella eri lentokentällä.

Markkinointi tapahtui nollabudjetin vuoksi alussa paljon sosiaalisen median kautta. Se on yhä yksi pääkanavista muun markkinoinnin ohella.

 

Tappedin Charlie Hoare markkinoi suomalaisesta mahlasta valmistettuja mahlajuomiaan ja myös näyttää arvostuksensa Suomea kohtaan.

 

Messukokemuksia ja näkymiä luonnontuotteille

 

Ojutkangas ja Suoyrjö saivat, tapansa mukaan, päähänpiston osallistua messuille niitä edeltävänä iltana. Messut he kokivat todella positiivisena yllätyksenä. Paljon kontakteja tuli sekä Englannista että ympäri Eurooppaa ja jälleen myyjiä oli mukava tavata kasvotusten. Myös toisten brändien kanssa jutustelu oli antoisaa. 

- Messuilla oli paljon terveyskansaa, jolle ei tarvinnut jauheiden ideaa juuri avata. Välillä messuilla joutuu normiyleisölle selittämään, miksi marjoja käyttäisi jauhetussa muodossa. Oli myös tosi kiva kuulla monen messukävijän jo tuntevan tuotteemme.

Suomen puhtaassa luonnossa on paljon tuotteita ja materiaaleja, joille voisi olla kysyntää Englannin markkinoilla. On kuitenkin tärkeää tutustua ensin Englannin markkinoiden tyyliin ja siihen mitä kansa haluaa.

- Englannin markkinoilla on täysin erilaista verrattuna Suomeen. Moni brändi tekeekin virheen siinä, että tulee samoilla pakkauksilla, pakkauskoolla yms. kuin Suomessa. Pitää olla myös selvää, minne osioon kauppaa tuotteen haluaa. Brittien yleiskuva skandinaaveja kohtaan on tosi positiivinen, joten potentiaalia varmasti on. 

Arctic Power Berries kertoo verkkosivuillaan, mistä marjat tulevat ja millainen on niiden matka marjajauheeksi. Suomen puhdas luonto, torjunta- ja lisäaineettomuus, villiys ja käsin poiminta tulevat hyvin esiin. Hyvin brändätty tuote, jonka alkuperä tulee luotettavasti esille, ei välttämättä tarvitse luomuleimaa.

- Tuotteesta riippuen luomulla varmasti on lisäarvoa. Meidän jauheemme on kuitenkin tehty villimarjasta, minkä me, kuten monet asiakkaammekin, näemme tärkeämpänä kuin luomun. 

Marjat maustavat myös mahlan. Lontoolainen Tapped Organic Birch Water käyttää annospakatuissa mahlajuomissaan suomalaista luomumahlaa. Suomalaisuuden arvostus näkyi tuotteita esitelleen Charlie Hoaren t-paidan tekstissä "Toivoisinpa olevani Suomessa". Makua mahlaan tuovat villimarjat.

- Meillä on aidon mahlan lisäksi kaksi maustettua mahlajuomaa: mustikka & puolukka ja omena & inkivääri. Meille luomu on selkeä valinta ja tuomme esiin myös pohjoisen taikavoiman markkinoinnissamme, kertoo Hoare.

 

Brexitin vaikutuksen ratkaisevat sopimukset

 

The Health Food Manufactorers Associationin johtaja Graham Keen oli mukana messuilla käydyssä Brexit-keskustelutilaisuudessa. Brexit koskettaa kaikkea kaupankäyntiä, mukaan lukien luonnontuotealaa. Hänen mukaansa EU-lainsäädäntö on erittäin hankala pienten yritysten kannalta, ja se suosii isoja yrityksiä.

- Brexit on iso kysymys, johon kukaan ei voi vielä vastata. Tulen tekemään kaikkeni, että saisimme hyvät sopimukset aikaan. Niiden avulla myös luonnontuotealan tulevaisuus on hyvä, uskoo Keen.

 

Graham Keen kertoi, että sopimusten onnistuminen ratkaisee Brexitin seuraukset.

 

Teksti: Birgitta Partanen

Kuvat: Jesse Partanen

Lisätietoja:

http://www.arcticpowerberries.com

http://www.tappedtrees.com/





Suosituimmat

    Menevä Metsätyyppi

    04.02.2019 | Ihmiset

    Jos Tuija Rantalainen olisi aikoinaan lähtenyt aikomalleen uralle, oli...

    Metsäasiantuntijoiden uusi puheenjohtaja

    20.12.2018 | Ihmiset

    METO - Metsäalan Asiantuntijat ry:n edustajisto valitsi Stefan Borgman...

    Luomupossu tekee kauppansa

    09.10.2018 | Maatalous

    Kuuma kesäpäivä ei haittaa ulkotarhassa tonkivia porsaita. Seinän vier...

Muut

    Tuhansien eurojen tryffeli

    29.10.2018 | Tuotteita luonnosta

    Kävelemme viljelmällä, missä tammen ja pähkinäpensaan taimet kasvavat ...

    Vientituotteena mehiläispesä

    20.05.2018 | Tuotteita luonnosta

    Puusepänverstaalla työskentelee mehiläistarhuri Juha Välimäki. Hän val...

    Lappilaista sadonkorjuuta luonnosta

    02.03.2018 | Tuotteita luonnosta

    Suurin osa teuraista on vasoja, joiden liha on mureaa ja maukasta. Lih...

    Viinissä on tulevaisuus

    19.09.2017 | Maatalous

    - 50 vuoden päästä Etelä-Suomessa on Keski-Saksan lämpötila ja Vaasa-J...

    Villimarjojen voimaa Lontoossa

    23.05.2017 | Tuotteita luonnosta

    Arctic Power Berries -yrityksen taustalla ovat Lapista kotoisin olevat...